Hur många människoliv måste gå förlorade innan man gör något åt riksväg 25.s farligaste vägavsnitt?

“Vi fick igen sorgliga nyheter: en motorcyklist förlorade livet i en trafikolycka på vägsträckan mellan Mjölbolsta och Svartå, på riksväg 25. Detta var redan det andra dödsfallet inom ett år på samma krokiga sträcka. Tyvärr är detta inte ett undantag, på samma plats har många liv gått förlorade genom åren. För många yrkeschaufförer är vägsträckan i Mjölbolsta känd för att vara farlig, särskilt under vintertid. Vägen är krokig, smal och utan vägren – en farozon som kunde ha förhindrats.”

Men trots denna allvarliga situation får vi inte anslag för att reparera vägen. Hur många människoliv krävs det innan beslutsfattarna vaknar? För sträckan vid Mjölbolsta har det i flera år funnits en plan som föreslår en investering på 16,7 miljoner euro för att räta ut vägen med ett mitträcke och en omkörningsfil.

Denna förbättring skulle enligt uppskattningar kunna förhindra en dödsolycka vart fjärde år. Men nu, när vi har sett två personer omkomma på mindre än ett år, är det uppenbart att situationen är allvarligare än beräknat.


Statens investeringsanslag för att reparera Riksväg 25 har varit beklagligt låga. Tidigare kampanjer och insändare har inte gett önskat resultat, och de punktvisa reparationerna längs vägen har inte nått den farligaste sträckan mellan Lojo och Karis. Eftersom sträckan vid Mjölbolsta inte ligger i ett stadsområde och inte innehåller betydande korsningsområden, verkar det som om dess reparation inte intresserar många. NMT-centralen kan inte förhandla om kostnadsfördelning med städerna, och städernas budget har inte haft medel till att förbättra vägsträckan.


Det är ofattbart att ett så allvarligt trafiksäkerhetsproblem kan fortsätta utan tillräckliga åtgärder. Det är uppenbart att reparationen av Riksväg 25 är nödvändig både för trafiksäkerheten och för regionens försörjningsberedskap och logistik. Det är inte bara ett lokalt problem, utan vägen tjänar hela Finlands ekonomi och internationella förbindelser via Hangö hamn.


Vägtrafikanter har konstaterat att de inte skulle skicka någon på cykel eller moped på sträckan vid Mjölbolsta. Varför accepterar vi då att bilister och motorcyklister måste riskera sina liv på denna farliga väg? Den nuvarande situationen är ohållbar och kräver omedelbara åtgärder.


Vi har i samarbete med städerna påbörjat påverkansarbete för att förbättra vägen och samlar för närvarande in feedback från vägtrafikanter. Med hjälp av Destia producerar vi ett dokument som betonar brådskan med reparationerna och stöder våra ansträngningar att få anslag från staten. Vi uppmanar alla vägtrafikanter att ge sina synpunkter och stödja detta viktiga arbete.