västra nylands handelskammares intressbevakning inom regionen bär frukt -
Vägplanslösningen för riksväg 25 i Raseborg mellan Langansböle och Västerbacka har preciserats
NTM-centralen i Nyland fortsätter i samarbete med Raseborgs stad att utarbeta vägplanen för riksväg 25 mellan Langansböle och Västerbacka. Planen innehåller nya planskilda anslutningar, arrangemang med parallellvägar, en omkörningsfil med mitträcke, grundvatten- och bullerskydd samt avlägsnande av Raseborgs plankorsning och byggande av en underfartsbro för den nya banan.
Västra Nylands handelskammare har medverkat som diskuterande partner för företagens bästa i arbetet med vägplanslösningen.
Utarbetandet av vägplanen inleddes hösten 2023.
Den omfattar exakta placeringar av förbättringsåtgärderna på riksvägen och planering av detaljerade lösningar. En lagakraftvunnen vägplan möjliggör väghållaren rätt att ta vägområdet i besittning och bygga vägen. Planeringen har grundat sig på en utvecklingsutredning som färdigställdes 2022 för förbindelsesträckan Ekenäs–Karis på riksväg 25.
Interimistiskt beslut om vägplanens huvudlösning
Våren 2024 utreddes genomförbarheten av E5 Horsbäcks planskilda anslutning genom att installera sju nya övervakningsrör för grundvatten i området. Enligt analysen skulle åtgärderna för att isolera grundvattnet i farleder i djupa jordskärningar kräva omfattande och dyra trågkonstruktioner och förankring av dem. Dessutom är hanteringen av grundvattnet under byggtiden utmanande och dyr.
Utifrån dessa uppgifter beslöt projektgruppen att lämna E5 Horsbäcks planskilda anslutning utanför planen. Lösningen med två planskilda anslutningar (E4 Langansböle och E6 Västerbacka) uppfyller riksvägens och lokaltrafikens behov på en tillräcklig servicenivå (bild 1).
Läget för utkastet till vägplan
Utöver granskningen av Horsbäcks planskilda anslutning har man i planeringen undersökt breddning av riksvägen, parkeringsområdets plats och placeringen av omkörningsfilerna med beaktande av utvecklingsutredningens omkörningsfiler för sträckan Ekenäs–Karis. Omfattningen och det tekniska genomförandet av grundvattenskyddet på riksväg 25 har förhandlats med miljömyndigheterna. Härnäst preciseras de tekniska lösningarna och kontrollerad ledning av vattnen utanför grundvattenområdet.
Planen för E4 Langansböle planskilda anslutning har preciserats i fråga om det tekniska genomförandet och funktionaliteten av Halpahalli anslutning. Trafikledsverket har godkänt den exceptionella placeringen av Halpahalli anslutning mellan ramperna i den planskilda anslutningen, vilket gör det möjligt för företaget att fortsätta sin nuvarande verksamhet. I detaljplanen avgränsas anslutningens plats i enlighet med vägplanen och fastighetens verksamhet från trafikens karaktär enligt den nuvarande. Platsen för leden under riksväg 25 har flyttats något i Ekenäs riktning. Lösningen förbättrar ledens längdlutning och säkerställer en trygg sikt i anslutningarna. Dessutom kan grönförbindelsen genomföras bättre. Placeringen av underföringen styrs av en kraftledning, vilken leden korsar två gånger. Ramvillkoren för korsningar och stolpar har gåtts igenom med nätbolaget och dessutom har lösningen diskuterats med andra aktörer i området.
Den tekniska lösningen för E6 Västerbacka planskilda anslutning har preciserats i fråga om detaljer, såsom rampgeometrier. De tillfälliga trafiksäkerhetsåtgärderna vid SBA:s anslutning har samordnats med vägplanen.
Presentation av utkastet till vägplan
Vägplanen preciseras utifrån den valda huvudlösningen. Raseborgs stad har inlett detaljplaneringen av området och härnäst samordnas lösningarna med markanvändningsplanerna. Från parallellvägarna anvisas anslutningar till den nuvarande och den nya markanvändningen, och lederna samt anslutningarnas placering preciseras.
På grund av tilläggsutredningarna i anslutning till Horsbäcks planskilda anslutning och behovet av att samordna markanvändningen flyttas den offentliga tillställningen som planerats för början av sommaren till början av hösten. Under höstens tillställning behandlar man detaljerna i planen och presenterar lösningar för att bekämpa identifierade konsekvenser och risker. Vid samma tillfälle presenteras också utkast till detaljplaner.
Utkastet till vägplan presenteras nästa gång i september 2024. Mer information om evenemanget och den närmare tidpunkten ges senare. Kontakter NTM-centralen i Nyland, Projektchef Anna Elf, tfn 0295 021 395, fornamn.efternamn@ely-keskus.fi Sitowise Oy, Chefsdesigner Timo Lukkari, tfn. 040 564 0970, fornamn.efternamn@sitowise.com